Wat is E-fulfilment?

Shift knop met de tekst Fulfillment e-fulfilment

Heb je wel eens van e-fulfilment gehoord?

Wellicht run je zelf een webwinkel. In zo’n geval wil je beslist meer weten over e-fulfilment.

Een praktische, pasklare en schaalbare oplossing voor e-commerce ondernemers. Dit artikel gaat in op de vraag: wat is e-fulfilment en welke voordelen biedt dat mij?

Sinds een dik decennium zijn ze niet meer weg te denken uit Nederland: webwinkels. Vrijwel elke Nederlander bestelt wel eens online.

Met de explosieve opmars van e-commerce, is er ook een grote wereld achter de webwinkel ontstaan. Want voor de consument gaat ogenschijnlijk alles vanzelf: maar achter je online bestelling gaat een hele operatie schuil.

E-fulfilment biedt e-commerce een pasklare oplossing voor de logistieke operatie achter hun webwinkel. Ideaal voor kleine webwinkels en MKB.

Opslag en voorraadbeheer

Talloze webwinkels – en zeker de grote spelers – beloven snelle levering. Vandaag besteld, morgen in huis.

Ondanks dat het enorm veel organisatie vergt om dit in de praktijk waar te maken, beloven CoolBlue, Bol.com en andere grote online retailers dit niet voor niks. Het is wat klanten willen. Dus als het even kan wil jij dat ook bieden.

E-fulfilment helpt je hierbij op verschillende manieren. Een eerste belangrijke voorwaarde is opslag. Met drop shipping bereik je nooit dergelijke snelle levertijden. Wanneer een product besteld wordt, moet je het eigenlijk al op voorraad hebben. Klaar voor levering

Goed e-fulfilment neemt je deze opslag uit handen. Maar dat niet alleen, ook het voorraadbeheer. De kernpropositie van e-fulfilment is ontzorgen.

Voorraadbeheer en opslag vormen normaal gesproken een belangrijk onderdeel van e-commerce. Een partner die dit gebundeld in beheer kan nemen, neemt jou als e-commerce ondernemer veel werk uit handen. Beide diensten liggen natuurlijk ook in elkaars logische verlengde.

Distributie

Die voorraad houd je niet aan om ergens in een distributiecentrum te laten verstoffen. Een hoge omloop is cruciaal voor je winstgevendheid.

Om überhaupt in omloop te raken, moeten je pakketten bezorgd worden. Ook dit is doorgaans een hoofdbreker voor e-commerce ondernemers.

Natuurlijk bieden diverse pakketdienstverleners diensten aan voor e-commerce, maart het blijft lastig om voldoende massa te generen om dit echt te laten renderen.

Nou zijn omloopsnelheid en stukprijs, maar ook de ratio tussen prijs en volume van de bestellingen, altijd bepalend voor het rendement van de logistieke operatie van een webwinkel.

Maar in de meeste gevallen hebben de producten die online verkocht worden een relatief hoge omloopsnelheid. Een effectieve en vooral snelle distributie verhogen niet alleen het rendement, maar zorgen ook dat je snelle levering kunt waarmaken aan je klanten.

Techniek

Op het eerste gezicht lijkt techniek iets dat je als e-commerce ondernemer liever in eigen beheer doet. Tenminste, als je bij techniek denkt aan je website en je marketing en eventueel de e-commerce module van je CMS.

Dat zijn inderdaad zaken die je als e-commerce ondernemer beter zelf kunt doen. Al was het maar omdat er anders vrijwel niets overblijft in eigen beheer.

Marketing en sales – en de techniek daarachter – hebben niet met e-fulfilment te maken. Al kun je dergelijke zaken natuurlijk ook uitbesteden.

Welke techniek e-fulfilment dan wel behelst? Software die voorraadbeheer en rapportages tot in de puntjes verzorgt.

Als je een goede e-commerce module in je CMS hebt zitten, dan is daar natuurlijk wel enige overlap mee. Maar van informatie kun je nooit te veel hebben.

Want e-fulfilment neemt je marketing en sales dan wellicht niet over, maar om sales en marketing goed voor elkaar hebben, heb je veel informatie nodig. Wie koopt wat wanneer? Dat is de vraag waar het steeds om draait.

Extra diensten

Enkele van de belangrijkste onderdelen van het e-commerce proces zijn inmiddels voorbijgekomen. Vele daarvan kunnen via e-fulfilment worden uitbesteed.

Maar in de praktijk zijn er nog talloze andere voorwaarden en diensten noodzakelijk, om een goede e-commerce propositie te bieden. We lopen er hier een aantal langs.

Omgang met retouren

Een van de grootste uitdagingen voor elke webwinkel is de omgang met retouren. De wet stelt dat op afstand gekochte producten binnen 14 dagen kosteloos geretourneerd moeten worden. Dat is inclusief de betaalde verzendkosten.

Wanneer je als webwinkel de klant niet informeert over de verzendkosten van een retourzending, zijn zelfs die kosten voor de rekening van de e-commerce ondernemer.

Heel belangrijk dus dat het hele proces rondom retourzendingen goed en soepel is ingeregeld. In het verlengde van voorraadbeheer, opslag en distributie is ook dit een logische taak voor dienstverleners in e-fulfilment.

Orderafhandeling

Wanneer je verkopen stijgen, wordt er een toenemend beroep op je orderproces gedaan. Niets is zo’n grote bron van klantergernis als een bestelling die te laat (of helemaal niet) wordt geleverd.

Het maatwerk dat ontstaat als gevolg hiervan, levert weer zijn eigen belasting op. Het moet dus eigenlijk gewoon in één keer goed gaan. Ongeacht het aantal bestellingen.

Assembleren en installeren

Het liefst houd je je keten zo overzichtelijk mogelijk. Een leverancier levert aan je opslag of distributiecentrum in gebruiksklare toestand.

Dit is echter niet altijd mogelijk of wenselijk. Bijvoorbeeld vanwege de aard van het product of een kostenvoordeel uit de levering van halffabricaten.

E-fulfilment kan het gat dat hier ontstaat vullen door de geleverde producten alsnog in gebruiksklare toestand te brengen.

Productfotografie

Een rasondernemer springt met beide benen in het avontuur en lost onderweg problemen op, wanneer ze zich voordoen.

Grote kans dat, als je de technische en praktische zaken van je webshop geregeld hebt, je tegen dit soort praktische zaken aanloopt.

Omdat e-fulfilment toch al vergaande omgang met je producten inhoudt, kan ook de fotografie daarvan zo worden uitbesteed. Met name omdat productfoto’s maken geen eenmalige gebeurtenis is. Ideaal, want zij zijn al bij je producten en hebben de faciliteiten voor professionele foto’s.

Stel je voor dat je voor elk nieuw product een professionele fotograaf of studio moet regelen.

Maatwerk

Ook op productniveau zorgt e-fulfilment voor maatwerk. Iets dat je in de meeste gevallen wil vermijden, maar soms onderdeel uitmaakt van je propositie.

E-fulfilment is er om zoveel mogelijk schakels uit het proces te halen, zodat dit zo overzichtelijk mogelijk wordt. Ook maatwerkhandelingen vallen daaronder.

Kennen je producten een hoge mate van customization? Ook dan biedt e-fulfilment uitkomst.

Hoe maken e-fulfilment bedrijven dat waar?

Wellicht vraag je je af waar dan precies de toegevoegde waarde zit van e-fulfilment. Op zich is het natuurlijk heel handig om zaken uit te besteden om zo zelf geen duizendpoot te hoeven worden.

Maar als je het tegen vergelijkbare kosten zelf kan, waar zit dan nog de meerwaarde? Het hele bestaansrecht van e-commerce drijf echter op massa.

Het aanbieden van meer producten op een plaats dan in welke fysieke winkel dan ook. Om dat schaalvoordeel te benutten is massa aan de achterkant (proces) net zo belangrijk als aan de voorkant (webwinkel).

Omdat e-fulfilment dienstverlener per definitie werkt voor meerdere webwinkels, profiteren zij allemaal van schaalvoordelen. Voordelen waar geen sprake van zou kunnen zijn, als zij elk afzonderlijk hun eigen proces zouden inrichten.

Dus… e-fulfilment iets voor jouw webwinkel?

Het is heel makkelijk om nu direct heel hard JA te roepen. Maar het feitelijke antwoord op deze vraag is situationeel. Vooral omdat het per webwinkel verschilt welke diensten het beste kunnen worden uitbesteed.

De totstandkoming van iedere webshop is weer anders. Wie begint met een eigen loods, zal geen behoefte hebben aan externe opslag. Ben je gepassioneerd (hobby)fotograaf? Dan ligt het niet voor de hand dat je een externe dienstverlener je productfoto’s laat maken.

Een van de voordelen van e-fulfilment is dat het schaalbaar en modulair is. Natuurlijk liggen sommigen diensten in elkaars logische verlengde, maar uiteindelijk bepaal je zelf wat je wel en niet nodig hebt. Zo kies je voor je sterke punten en besteed je je zwakke punten uit.

Heb je een vraag of wil je meer weten over e-fulfilment? Stel dan hier je vraag of vraag direct vrijblijvend een offerte aan.



Wilt u contact met ons opnemen? Live Logistics staat graag voor u klaar.