Waarom E-Fulfilment voor je webwinkel?

Stel, je hebt een webwinkel en je wil groeien. Is het inschakelen van een e-fulfilment partij dan de juiste keuze?

In dit artikel gaan we in de op die vraag. Aan de orde komt zowel waarom het in algemene zin verstandig is om in zee te gaan met een fulfilmentpartij, maar ook waarop je moet letten bij het kiezen van zo’n partij.

De tijd dat mensen nog aarzelden iets online te bestellen – of er zelfs helemaal niet aan begon – ligt inmiddels ver achter ons. Zo ver dat we er waarschijnlijk al geen jaartal meer aan kunnen koppelen.

Maar dat e-commerce inmiddels doodgewoon is, wil niet zeggen dat de opkomst ervan nu is afgerond. Met name traditioneel fysieke retailers zijn nog volop bezig met het ontwikkelen van een efficiënte manier om hun producten ook online goed aan de man te brengen. En daarbij koppelen ze grote ambities aan grote budgetten.

Megadistributiecentra schieten als paddenstoelen uit de grond, om zo het schaalvoordeel van deze partijen te maximaliseren.

Nu grote bedrijven zich realiseren dat online voor de klant geen enkele belemmering meer vormt, is er een race tegen de klok begonnen.

Een race om zo snel mogelijk over de grootste online kanalen en de beste bijbehorende fysieke distributiestructuur te beschikken.

Want wie het schaalvoordeel en de naam binnen de branche eenmaal heeft, staat zijn positie waarschijnlijk niet meer af.

Om deze redenen kies je voor e-fulfilment

Als kleine webwinkel gaat al dit geweld waarschijnlijk grotendeels langs je heen. Juist de schaalvoordelen waarom grote bedrijven strijden, lijken onbereikbaar voor kleinere webwinkels.

E-fulfilment vormt echter de schakel tussen kleine en middelgrote webwinkels en de schaalvoordelen zoals grote online retailers die hebben.

Dat voordeel valt uiteen in verschillende componenten.

Profiteren van schaalvoordeel

Pakketten versturen kost geld. En naarmate het er meer worden ook steeds meer tijd. Zeker als er ook af en toe een pakket retour komt.

Fulfilmentpartijen werken in de regel voor meerdere webwinkels en verwerken daarom heel veel orders. Zij benaderen de massa die de grote online retailers aan hun marktleiderschap helpt.

Door in zee te gaan met een fulfilmentpartij profiteer jij ook van die massa. Dat betekent kostenvoordeel, maar ook goed georganiseerde processen wat de verzending en de verwerking van retourzendingen betreft.

Meer aandacht voor je kernactiviteiten

Het runnen van een webwinkel kost nogal wat moeite. Specifiek: je moet je met nogal wat verschillende zaken bezighouden.

Grote kans dat bij een aantal daarvan niet je passie ligt, wellicht zelfs enige frustratie. Niets voor niets wordt met name de boekhouding door kleine bedrijven vaak uitbesteed.

Fulfilmentbedrijven bieden je de mogelijkheid een aantal werkzaamheden af te stoten, waardoor jij tijd overhoudt om je te richten op dat waar je passie wel ligt.

Professionalisering

Het is goed denkbaar dat je nu , met de beste bedoelingen van de wereld zelf je pakketten verstuurt.

Grote kans dat je verpakking geen huisstijl heeft, handmatig worden dichtgemaakt en je niet kunt beloven dat een bestelling altijd binnen één dag verwerkt wordt.

Kortom, stuk voor stuk zaken die grote webwinkelbedrijven wel waarmaken. Fulfilmentpartijen inbegrepen.

Zij bieden jou een verzendingsproces dat qua professionaliteit niets onder doet voor dat van de grote spelers in de e-commerce.

Geen magazijn

Fulfilmentpartijen bieden opslag. Dat betekent dat jouw producten ook liggen opgeslagen bij deze partij. Dat is handig voor hen, maar natuurlijk ook handig voor jou.

Jij hoeft geen magazijn te hebben of opslagruimte te huren. Het maakt dat je hier ook veel flexibeler in bent, want bij een fulfilmentpartij heb je altijd precies genoeg opslagruimte.

Hier huur je geen magazijn op de groei, waar je in de tussentijd al wel betaalt voor ruimte die je niet gebruikt. Of het andere uiterste kom je in de knel te zitten.

Het aanbod van je e-fulfilment partner groeit met jouw webwinkel mee.

Magazijnbeheer

Omdat je producten worden verzonden en opgeslagen door je e-fulfilment partner is het niet onlogisch om het voorraadbeheer ook aan hen uit te besteden. Dat kan immers probleemloos.

Zo houden zij de voorraad bij, bestellen zij nieuwe producten op tijd en verwerken alle soorten mutaties in je voorraad. De software hebben zij er al voor klaarliggen.

Immers, zij hebben er zelf ook alle belang bij om zo geautomatiseerd mogelijk te werken.

Let hierop bij de keuze voor een fulfilmentpartij

Wat voor fulfilmentpartij is het?

Niet alle fulfilmentaanbieders zijn hetzelfde. Dat komt vooral omdat niet alle webwinkels hetzelfde zijn.

Het verzenden van levensmiddelen is een heel andere business dan het versturen van reguliere pakketpost, bijvoorbeeld.

Stel jezelf daarom de vraag of jouw product of business speciale eisen stelt aan een fulfilmentpartij. Als je hierover twijfelt kan de partij in kwestie daar natuurlijk zelf ook uitsluitsel over geven.

Tarieven

Kosten zijn waarschijnlijk de belangrijkste factor bij het maken van je keuze. Maar die zijn niet zo eenduidig als je misschien in eerste instantie denkt.

Die kosten zijn namelijk variabel, per afgenomen fulfilmentdienst. In de praktijk bestaan je totale kosten voor twee derde uit verzending.

Kijk daarom vooral kritisch naar de verzendtarieven van een fulfilmentpartij.

Ga je de grens over?

Zo ja, dan is het goed te checken of je fulfilmentpartij dat ook doet. En zo ja, tegen welke tarieven en onder welke voorwaarden.

Een grote fulfilmentpartij kan binnen de grenzen vrijwel al je wensen waarmaken. Maar als je de grens over wilt, zijn je opties een stuk beperkter.

Kijk daarom kritisch naar wat een fulfilmentpartij over de grens kan bieden en dan vooral in die landen waarin jij wil leveren.

Extra diensten

Bij de grote, algemene diensten van fulfilmentpartijen zijn er weinig onderlinge verschillen.

Ze bieden je allemaal het uit handen nemen van opslag, voorraadbeheer, distributie en al wat daartussen zit.

Maar details doen ertoe. Zo bieden sommige, maar lang niet alle fulfilmentpartijen productfotografie, labelen of herverpakken aan.

Stel jezelf de vraag of je dergelijke diensten wil afnemen of zelfs nodig hebt.

Software

Welke mate van automatisering verwacht je en hoe ver ben je daar zelf in?

Zoek in ieder geval een e-fulfilmentpartij die past bij jouw ambities op dit vlak.

Software is een belangrijk onderdeel van e-fulfilment. Ketenintegratie, ICT-koppeling en geautomatiseerde rapportages kunnen daar onderdeel van uitmaken.

Als er weinig maatwerk is in het businessmodel, kan veel geautomatiseerd worden.

Locatie

Het lijkt misschien wat contra-intuïtief, maar de locatie van je fulfilmentpartij kan een rol spelen in je keuze. Allereerst de relatieve locatie ten opzichte van je afnemers.

Als straks tienduizenden producten van het magazijn van je fulfilmentpartij naar evenzoveel afnemers gaan, is het zaak de afstand tussen beide – en daarmee de transportkosten – zo klein mogelijk te houden.

Maar ook de afstand tot jouw vestiging en de fulfilmentpartij speelt een rol.

Want ondanks (of juist omdat) dat je heel veel aan deze partij uit handen geeft, heb je veel met ze te maken. Dan is het niet altijd even praktisch als ze aan de andere kant van het land zitten.

Al met al is kiezen voor e-fulfilment zelden een slecht idee. Kom je op basis van een weloverwogen analyse van een fulfilmentpartij tot je keuze voor e-fulfilment, dan is het zelfs vrijwel altijd een goed idee.

Het is de logische route om met een klein e-commercebedrijf te groeien in een markt waarin schaalvoordelen de klok slaan.

E-fulfilment is de unieke schakel tussen kleine e-commercebedrijven en de schaalvoordelen die normaal gesproken onbereikbaar zouden zijn voor hen.

Wil je weten of e-fulfilment ook voor jouw webwinkel interessant kan zijn? Vraag dan een offerte aan of neem contact op met ons.